TERKENANG
MAKAN SAMBAL
TELUNJUK BERDIRI
IBUKU MENANTIKU DI SHYURGA
(2)
Semenjak aku belajar dalam darjah
satu di sekolah Melayu, bilik darjah lantai berdebu,dinding kopak di sana sini,
hingga darjah empat tempat guru - guru memuji raja British,aku sering mendengar
kata-kata dari dua tiga orang guru yang memberi nasihat kepada murid-murid.
Mereka menasihatkan murid-murid supaya tekun belajar. Seperti tekunnya penoreh
getah penghadap pangkal getah tua setiap pagi Apabila murid-murid itu telah tamat dari sekolah itu,
mereka boleh makan gaji. Jadi kerani pejabat,kerani ladang getah orang putih
atau jadi mandur. Pendeknya mereka digalakkan supaya makan gaji sepanjang hayat
selagi mereka bergelar anak Melayu.
“…tengok Cikgu,
Cikgu makan gaji, kawan-kawan Cikgu jadi kerani,jadi mandur…,”kata Cikgu Jama
yang jongang giginya.
Cikgu Yeop Lodin pula
berkata “…makan gaji cepat kaya, hidup senang, tak macam orang – orang kampung
tiap hari berkubang dalam sawah,..menyembah pangkal pokok getah.”
“ Kamu semua mesti
belajar rajin-rajin,… dapat jadi macam abang saya, macam suami
“…suami saya jadi mandur, abang saya jadi oderly
tuan D.O., abang saudara saya jadi
kerani tuak,” cikgu Yong Zaharah yang tubuhnya kaya isi.
“Kamu semua mesti belajar
rajin-rajin, ...dapat jadi macam abang saya, macam suami saya..., macam abang saudara saya pandai cakap orang
putih,” kata Cikgu Yong Zaharah lagi.
Pada zaman itu
orang-orang Negeri Sembilan lebih suka bermenantukan lelaki yang bekerja polis
dan askar Melayu daripada lelaki yang berjawatan hakim atau pegawai daerah.
Orang-orang Melayu Hulu Perak lebih sukakan pemuda pekerja peon atau oderly menjadi menantu mereka dari pada
pemuda penolong pegawai daerah, penghulu atau pegawai jabatan kerajaan.
Pandangan Cikgu Jamal,
Cikgu Yeop Lodin dan Cikgu Yong Zaharash berbeza dengan pandangan Cikgu Sharif
yang mengajar dalam darjahku.
Dia sering mensihati kami supaya rajin belajar hingga dapat menyambungkan pelajaran ke sekolah menengah, kolej dan universiti.
Dia sering mensihati kami supaya rajin belajar hingga dapat menyambungkan pelajaran ke sekolah menengah, kolej dan universiti.
Menurut Cikgu Sharif,
kalau kami telah berjaya dalam plajaran, kami boleh menajdi pegawai kerajaan,
guru, wartawan, pensyarah universiti dan pemimpin pergerakan orang Melayu yang
menentang penjajah orang putih.
Lain pula dengan penolong
guru besar, Cikgu Sharif. Dia mengajar dalam darjahku. Dia selalu menasihatkan
kami supaya rajin belajar. Bila kami dah keluar dari sekolah itu dapat
menyambut pelajaran ke sekolah yang lebih tinggi lagi. Kami boleh menjadi
pemimpin masyarakat, pemimpin orang-orang dalam negeri untuk menentang penjajah
orang putih.
Cikgu Sharif mengajar
kami, iaitu orang putih penjajah. Orang putih datang ke tanah Melayu kerana
mencari kekayaan. Orang Cina penjajah. Orang India penjajah. Orang-orang itu
datang ke tanah Melayu kerana hendak memungut rezeki Tuhan dari bumi ini untuk
menyambung hidup mereka.
Cikgu Sharifa terus
bercakap. Aku dan murid-murid lain menyambung setiap percakapannya dengan suara
meninggi. Melaung. Menjerit. Kami bersemangat. Semangat kami dibakar oleh
seorang nasionalis Melayu. Pada zaman itu kami adalah anak-anak patriot tanah
air bertuah ini.
“Orang putih
penjajah.”
“Ia, Cikgu.”
Orang putih jajah Tanah Melayu,
tindas kita, bangsa Melayu.... orang-orang Kristian, Yahudi jadikan kita hamba
abdi.”
“Betul, Cikgu.”
“Orang putih datang ke
Tanah Melayu kerana mencari kekayaan.”
“Sungguh, Cikgu.”
“ Orang Cina
pendatang, orang India pendatang..., orang putih yang bawa.”
“Benar, Cikgu.”
“Orang-orang itu
datang ke Tanah Melayu kerana hendak memungut rezeki Tuhan dari bumi ini untuk
menyambung hidup mereka.”
“Betul, Ceku..., betul
Cikgu...., betul Cikgu...”
“Orang-orang itu
pendatang, penjajah.”
“Betul, Cikgu.”
“Pendatang dengan
penjajah sama.”
“Sungguh, Cikgu..., sama,
Cikgu...”
“Negara kita jadi macam dalam
pantun ni:
Dari mana kendak kemana,
tinggi rumput dari padai,
sini Cina
sana Cina,
Malaya
jadi pajak judi”
“Sungguh, Cikgu...,
judi, Cikgu, ...candu...,Cikgu.
Cikgu Sharif
berkata dengan wajahnya yang serius. Suaranya memenuhi ruang bilik darjah. Dia
mengeluarkan sapu tangan dari saku seluarnya lalu mengesat air liur di
mulutnya.
“Orang kita jadi
malang,bukan salah ibu mengandung,tetapi salah diri sendiri. Tok nenek kita
jadi orang-orang baik budi,…dagang lalu ditanakkan…,atau kera di hutan disusui,
anak dalam buaian mati kelaparan,” kata Cikgu Sharif.
Dia merenung legat
kepada kami.
“... Orang
Besar-Besar Melayu bertanjak, berkeris, cakap berdegar-degar..., menang sorak
kampung tergadai,” Cikgu Sharif berkata. Wajahnya berbunga senyuman.
“Betul, Cikgu,”suara
kami menjadi satu.
Dengan bersemangat,
Cikgu Sharif menyambung kata-katanya, “...pendatang-pendatang itu mencari
peluang dari baik budi tok nenek kita,.”
“Betul, Cikgu,” kami
melaung.
“... muka dan bibir
mereka manis macam madu, tetapi sikap mereka ibarat telunjuk lurus kelengkeng
berkait....,” jela Cikgu Sharif.
“Betul, Cikgu, tak
ikhlas..., tak jujur, Cikgu,” kami melaung lagi.
“Kamu semua tau, ibu bapa kamu semuanya
miskin, macama bapa saya, tok saya juga, ibarat ‘berselimutkan kain panjang
lima, tutup kepala kaki telanjang, tutup kaki kepada terdedah...”
“Sungguh Cikgu,
...Cikgu betul ...”
“Bila makan
nasi dengan anak beranak, terpaksa colet sambal dengan telunjuk berdiri, takut
habis, ...makan ulan mentah dari ranting muda, daun, rumput rampai, paku pakis
dari hutan belukar, paya, entah redang mana.”
“Benar, Cikgu, benaaar.”
“Emak
kamu semua mengandungkan kamu dengan payah, bila emakkamu dah bersalin terakas berdiang tepi unggun api
selama empat puluh hari.”
“Sunguh Cikgu, ... panas Cikgu.” (bersambung esok)*
* Dipindahkan dari novel,(2005
-1426)
No response to “ ”
Post a Comment