BERITA


Negara maju perlu sediakan dana


NAJIB Tun Razak semasa berucap pada Persidangan Perubahan Iklim anjuran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Copenhagen, semalam. – BERNAMA


COPENHAGEN 18 Dis. – Negara-negara maju merupakan penyumbang terbesar kepada pelepasan karbon yang mengakibatkan pemanasan global dan mereka harus bersedia menebus kembali hutang itu dengan menyediakan dana mencukupi untuk menangani krisis perubahan iklim.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, dari segi prinsipnya adalah adil dan wajar negara-negara maju membayar balik hutang kepada dunia sekarang kerana merekalah penyebab utama kepada pemanasan global.

Najib berkata, negara-negara maju perlu komited menyediakan dana permulaan berjumlah AS$200 bilion setahun sehingga 2012 bagi membantu negara-negara membangun mengurangkan pelepasan karbon, jika tidak ia hanyalah sesuatu usaha yang retorik semata-mata.

“Pemimpin-pemimpin negara membangun sedar negara-negara maju juga mempunyai komitmen yang besar di negara mereka, bagaimanapun, negara-negara maju harus bertanggungjawab dan ini menuntut sedikit pengorbanan daripada mereka,” katanya kepada wartawan Malaysia selepas menyampaikan ucapan pada Persidangan Perubahan Iklim anjuran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di sini malam tadi.

Ketika berucap pada persidangan itu semalam, Najib telah mencadangkan supaya negara-negara maju menyediakan dana berjumlah AS$200 bilion setahun dalam usaha itu dan meningkatkannya kepada AS$800 bilion setahun selepas tempoh itu.

Menurut Perdana Menteri, dana sebanyak AS$10 bilion yang dicadangkan oleh negara-negara maju sebelum ini untuk membantu negara-negara membangun menangani masalah itu adalah terlalu kecil.

Ditanya reaksi pemimpin-pemimpin dunia terhadap ucapannya, Najib berkata, banyak pemimpin negara membangun mengucapkan syabas atas pendirian Malaysia.

“Secara keseluruhannya kita tidak tahu lagi apa reaksi mereka (pemimpin dunia terhadap ucapannya). Kita tengoklah dalam sehari dua ini apa reaksi mereka (kepada ucapannya) tetapi saya cuba untuk melakarkannya bukan sahaja dari segi perspektif Malaysia tetapi juga negara-negara membangun,” katanya.

Mengenai tindakan kerajaan sekiranya negara-negara maju bersedia menyediakan dana kepada Malaysia untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau, Najib berkata, kerajaan perlu membuat perancangan dalam bentuk menyediakan tenaga yang berkesan, tenaga yang boleh diperbaharui, teknologi hijau, mengawal penebangan hutan dan pelbagai cara lagi.

Perdana menteri mengulangi kebimbangannya bahawa persidangan ini gagal mencapai kata sepakat ke arah satu perjanjian yang dipersetujui semua pihak.

“Saya lihat masih terdapat banyak perbezaan pendapat yang agak ketara antara negara-negara membangun dengan negara-negara maju, bagaimanapun ia tertakluk kepada apa yang akan berlaku dalam tempoh 24 jam ini.

“Setakat ini, nampaknya sukar untuk dicapai suatu persetujuan yang mengikat,” tambah beliau.

Najib bagaimanapun tidak menolak kemungkinan semua negara boleh mencapai komitmen politik, tetapi ia mestilah disusuli dengan satu perjumpaan dalam masa terdekat iaitu pada tahun depan supaya satu perjanjian dapat dimeterai antara semua negara. – Utusan


------------------


Tokoh Maal Hijrah




Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah (dua dari kiri) berkenan melihat pingat anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan bagi tahun 1431 Hijrah yang diperoleh Pengerusi Kumpulan FELDA, Tan Sri Dr. Mohamed Yusof Mohamed Noor (kanan) selepas menyampaikan anugerah itu pada Majlis Sambutan Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan Tahun 1431 Hijrah di Dewan Plenari Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di Kuala Lumpur, semalam.

Pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia, Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradawi (kiri) juga merupakan penerima anugerah itu. Turut kelihatan ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom.

Kedua-dua tokoh itu menerima hadiah wang tunai RM100,000 termasuk RM10,000 sumbangan Yayasan Ubaidi, sebuah plak, pingat dan sijil penghargaan.

(Berita ini diambil dari Utusan Malaysia Online – BERNAMA, 19 Disember 2009)


*****



Konvensyen Pertama Pakatan Rakyat hari ini


Harakahdaily

SHAH ALAM, 18 Dis: Hari ini, semua pemimpin kanan PAS, PKR dan DAP akan berhimpun dalam Konvensyen Pertama Pakatan Rakyat di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA).

Turut menyertai mereka adalah 1,500 perwakilan iaitu 500 bagi setiap parti-parti yang bergabung di bawah payung Pakatan Rakyat itu.

Perhimpunan sehari suntuk bermula jam 8.30 pagi hingga 5.30 petang ini turut disertai oleh lebih 100 wakil pelbagai jenis media dari suluruh dunia.

Majlis ini akan dipenuhi dengan ucapan dan pelancaran beberapa perkara penting yang mengikat ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat itu.

(Gambar: Logo konvensyen pertama Pakatan Rakyat)

Kali ini, PKR menjadi sekretariat konvensyen ini di mana Setiausaha Agung PKR, Datuk Sallehudin menjadi pengarah konvensyen ini.

Sehubungan itu, beliau berikrar mahu menjadikan majlis ini seumpama kenduri Pakatan Rakyat yang akan dibuat dengan cara terbaik dan penuh warna warni.

Dipercayai, satu penyataan bersama Pakatan Rakyat akan dibentangkan dalam konvensyen ini untuk dijadikan panduan dan asas ikatan antara ketiga-tiga parti ini.

Antara kandungannya adalah:

1) Hentikan politik perkauman dan diskriminasi dalam semua dasar kerajaan dan perundangan.

2) Kembalikan keutuhan Perlembagaan Persekutuan dan kedaulatan undang-undang.

3) Bangunkan sistem ekonomi yang benar-benar untuk rakyat

4) Kembalikan makna persekutuan dalam mempertahankan hak-hak negeri.

5) Hapuskan ISA dan undang-undang yang menekan rakyat.

6) Hentikan tahun-tahun tanpa pelaburan dan perancangan yang buruk dalam pendidikan, pengangkutan dan kesihatan.

7) Bangunkan agenda keselamatan sosial

8) Perkasakan hak demokratik dalam budaya dan kepelbagaian budaya dan sastera.

Semua pemimpin kanan Pakatan Rakyat dijadualkan berucap. Antaranya Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Lim Guan Eng di samping para pemimpin muda Pakatan.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz juga dijangka akan berucap menjelang konvensyen ini berakhir pada sebelah petangnya.

Yang menariknya, pada sebelah malamnya, ulama tersohor dunia Sheikh Dr Yusof Qardawy akan memberikan Syarahan Perdana di Masjid Negeri iaitu Masjid Sultan Abdul Aziz Shah di Shah Alam juga.


-----------------------


Hayati pengajaran hijrah – MB Selangor




Ismail Hashim

SHAH ALAM, 18 Dis: Datuk Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Abdul Khalid Ibrahim berkata peristiwa hijrah mengajar umat tentang langkah untuk melonjak pencapaian setiap peribadi rakyat khususnya dan kejayaan negeri ini amnya.

Menurutnya, meskipun hijrah mengikut kefahaman umum adalah penghijrahan Nabi Muhammad SAW dari Makkah ke Madinah namun di sana terdapat banyak pengajaran penting untuk umat Islam khususnya.

Tan Sri Khalid berkata demikian ketika berucap melancarkan Karnival Maal Hijrah dan Minggu Dhuat 2009 Selangor di Masjid Negeri, dekat sini malam tadi yang turut disertai Exco Selangor, Datuk Dr Hassan Mohd Ali, Haji Dr Yaakob Sapari dan Mufti, Datuk Seri Mohamad Tamyez Abdul Wahid.

“Kedudukan umat Islam meningkat sebaik berhijrah ke Madinah serta bebas dari hinaan dan halangan untuk menunaikan amalan agama selain mencapai tahap ekonomi lebih baik selepas meninggalkan Makkah.

“Negara Islam yang baru muncul dan berkembang kuat sehingga mampu mengatasi negara lain; dengan daya kepimpinan Rasulullah SAW kemudian diteruskan oleh sahabat baginda yang jujur dan ikhlas,” tegasnya lagi.

(Gambar: Menteri Besar, Datuk Seri Khalid Ibrahim disambut oleh Imam Besar Masjid Negeri Shah Alam, Syeikh Mustafa Al-Muqry (kanan), Exco dan orang kenamaan lain.)

Baginda juga, jelas Khalid, sanggup berundur setapak untuk mencari jalan lebih baik dalam usaha menguatkankan diri dan pasukan sebelum berhadapan dengan cabaran lebih besar.

Tambahnya, dengan bersikap bertahan bukan bererti umat Islam tidak berbuat apa-apa dan mengaku kalah tetapi itu merupakan percaturan strategi untuk melangkah dengan lebih gagah lagi ke hadapan.

Majlis dimulakan dengan bacaan surah Yaasin sebelum masuknya waktu Maghrib dan doa akhir tahun 1430H yang diketuai oleh Imam Besar masjid ini, Syeikh Ahmad Mustafa Al-Muqry yang turut disertai sama Tan Sri Khalid.

Setelah menunaikan solat Insyak berjemaah, menteri besar telah diiringi melawat sebahagian besar kaunter pameran di luar bangunan masjid yang diadakan sempena karnival melibatkan sekitar 38 NGO di negeri ini.

Antaranya Yayasan Amal Malaysia, Persatuan Cina Muslim Malaysia, Persatuan India Muslim Malaysia, Gabungan Pendakwah Islam Selangor (Gapis), Muslim Care, Jam’iyah, Shura dan Pemadam.

Setelah itu, satu forum perdana ehwal Islam turut diadakan dengan panelis Prof Hashim Yahya dan Dr Muhammad Nor Manuthy yang dipengerusikan oleh Datuk Dr Hassan dengan hadirin memenuhi dewan.

(Berita ini diambil dari Harakah Daily Online, 19 Disember 2009)



No response to “BERITA”

Post a Comment