SASTERA MELAYU

Sastera



PANTUN

( 9 )


Apa diharap pada selasih,
Selasih muda daun jarang;
Apa diharap pada kekasih,
Kekasih sudah diambil orang.


Kain bersuji atas atap,
Pakaian Raja hari raya;
Jika sudi, tuan santap,
Jika tidak, apakan daya.


Cik Nona memakai kemban,
Kemban belacu kain Cina;
Apa guna ilmu pengetahuan,
Kalau tidak diamal guna.


Dalam gelap pasang pelita,
Tengah malam tumbuk lada ;
Jangan diharap isteri jelit,
Jika ilmu kosong di dada.


Jika selasih ada dalam huma,
Burung jelatik buat sarang;
etika kasih kita bersama,
Bia sakit adinda seorang.

(Bersambung)


SENBANG KEDAI KOPI

Majid: Bodin, sejak mula merdeka hingga pada masa satu
Malaysia ni apa kamu dapat?
Bodin: Dapat anak ramai, janji semua menteri, isteri
dan aku tinggal gusi, makan sambal telunjuk
berdiri.


HEPOKRIT

Politikus: Aku runsing, runsing …, sial.
Penulis: Mengapa tuan runsing?
Politikus: Saya keluar banyak duit, pujuk orang, tapi
yang dia orang pilih bukan saya …, orang lain.
Penulis: Itu buktinya orang ramai tak suka pemimpin
hepokrit dan rasuah.
Politikus: Pulak …!



MUALIM TEMBOLOK

Mualim: Kita kena pakai serban bsar, jubah bersih, baru orang percaya
kita ni alim...,warak.
Siak: Ia, begitu tuan?
Mualim: Ia, kena pakai begitu.
Siak: Pakain tu, orang ?Arab zaman jahiliah pun pakai. Tekebur, ria
dibenci Tuhan.
Mualim: Mana nak buatnya …,Cari makaaan.


Buyong: Uda, ngapa aku tengok awak selalu di ke dai mamak
ni, minum tea tarik?
Uda: Sebak tea yang bini aku buat tak sedap.
Buyong: Berama umor bini awak?
Uda: Aaa, lima …,, lima puluh lapan tahun
Buyong: Umor awak?
Uda: Enam, enam …, enam puluh sembila tahun.
Buyong: Patutle …
Uda: Apa yang patut?
Buyong: Patutle …, ada pada awak tiga prkara, pertama:
Jemu,kedua: Tak kenang budi, tiga: Awak dah nak
mati.
Uda: Mak datuk, ngapale aku dapat kawan macam ni.

No response to “SASTERA MELAYU”

Post a Comment