BERITA LUAR NEGARA

PARTI ISLAM PATTANI TERUSKAN PERJUANGAN

Pattani (Selatan Thailan) , Ahad, Parti Islam Patani (PIP) yang berjuang mawakili umat Islam dalam empat wilayah di Selatan Thailand, akan terus berjuang untuk membebaskan empat wilayah tersebut dari terus dijajah oleh Kerajaan Siam dan akan menubuhkan sebuah negara republik Islam, demikian seorang anggotanya memberitahu.

--------------------

KUASA KAPITALIS

Jakarta, Ahad, Para angkatan muda Islam di Indonesia sedang dalam keadaan sangsi terhadap pemerintah republik tersebut akan terkobkong dalam genggaman golongan kapitalis Cina.
"Perubahan Republik Indonesia terjebak dalam tangan golongan kapitalis Cina semenjak Presiden Suharto berekuasa,"kata seorang ulama muda yang enggan didedahkan namanya.

------------------

ORANG ISLAM KETURUNAN INDIA DIINGATKAN

Karala, India, Ahad, Para ulama di sini mengingatkan orang - orang Islam keturunan India yang tinggal di Malaysia, terutama peniaga kedai makanan - nasi kandar - dari terlibat dengan gerakan Bariasan Hindu - Hindu Frunt -yang sedang bergerak di sana.
Barisan itu diwakili oleh dua tokoh politik dan perniagaan orang Indiua beragama Hindu, di Malaysia, di katakan membantu semua peniaga nasi kandar yang terdiri orang keturunan India Muslim agar menyebelahi mereka, menurut seorang ulama di sini.
"Tujuan itu ada dua hala, pertama, agar semua orang India Muslim di Malaysia tidak membantu gerakan dan perjuangan umat Islam India dan kedua dengan tujuan untuk mengukuhkan dana kewangan barisan tersebut,"katanya.
"Mererka yang terlibat dengan gerakan dan mendapat bantuan kewangan dari Hindu Frunt terpaksa membeli haiwan dan ayam tidak disembelik dari para peniaga yang terdiri dari orang Hindu.(Agensi berita Islam).



No response to “BERITA LUAR NEGARA”

Post a Comment